Czas wakacji daje szansę na oddech od pracy na pełnych obrotach (choć rzecz jasna pracujemy, a dziekanat przyjmuje studentów – dementuję doniesienia, jakobyśmy byli w sierpniu na wakacjach), a tym samym czas na inne zadania. Jedno z nich wynika z projektu badawczego realizowanego w ramach międzykolegialnego grantu rektorskiego, który dotyczy efektywności funkcjonowania dziekanatów na polskich uczelniach.

W ramach tego projektu odwiedziliśmy z zespołem badawczym 26 dziekanatów w całej Polsce (a mamy zaplanowanych jeszcze kilka wywiadów). Byliśmy na uniwersytetach ekonomicznych, wybranych wydziałach uniwersytetów, w uczelniach publicznych, jak i niepublicznych w Chorzowie, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Podczas każdej wizyty poznajemy pracę dziekanatu, jego usytuowanie w strukturze uczelni, wykonywane zadania, organizację pracy i sposoby radzenia sobie z kumulacją na początku roku akademickiego. Wszystko to jest możliwe dzięki kierowniczkom dziekanatów, które opowiadają nam o pracy swojej i kierowanej przez siebie jednostki.

Badania prowadzimy z dr Michałem Matusewiczem – prodziekanem w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH oraz byłym prodziekanem w Studium Magisterskim przy pomocy mgr Ireny Senator z DSM. Dla każdego z nas projekt jest bardzo ciekawy poznawczo, ponieważ mamy sporo własnych doświadczeń związanych z pracą w dziekanacie. Dodam, że nasze badanie spotyka się z zainteresowaniem i drugiej strony – często i my odpowiadaliśmy na pytania, w jaki sposób zorganizowany jest u nas ten czy inny proces.

W kilku dziekanatach doznałam olśnienia, słysząc w jaki sposób można zorganizować pewne aspekty funkcjonowania dziekanatu, czy to dzięki rozwiązaniom informatycznym, czy też organizacji roku akademickiego. Wydawało mi się wówczas, że i nasze dziekanatowe życie można by w ten sposób ulepszyć – a skoro nasze, to i studentów 😉

W kolejnych odcinkach tego cyklu będziemy opisywać przykładowe rozwiązania, z jakimi spotkaliśmy się na poszczególnych dziekanatach. Liczymy na Państwa komentarze, co warto wprowadzić, a co nie.

(Visited 235 times, 1 visits today)
The following two tabs change content below.
prof. nadzw. dr hab., prodziekan Studium Magisterskiego SGH, pracownik Katedry Studiów Politycznych, Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH