Od czasu, gdy zaczęłam pracować w Dziekanacie zwykłam nazywać początek roku akademickiego czasem Sturm und Drang – z całym dramatyzmem brzmienia tych słów w języku niemieckim. Faktem jest, że uginamy się w tym czasie pod naporem podań o wszelkie możliwe sprawy, rozliczeń semestralnych i znacznie bardziej pracochłonnych rozliczeń magisterskich, protokołów posesyjnych i wszelkich innych spraw, które trzeba załatwić na początku semestru. Dodatkowym naporem są maile i telefony – spora część dotyczy tego, kiedy rozpatrzymy podanie, wpiszemy zaliczenie seminarium, przedmiot, czy cokolwiek innego.

Rozmawiając ze światem zewnętrznym odnoszę niekiedy wrażenie, że nie wywiązujemy się w pełni z zadań – ot na przykład trudno się do nas dodzwonić, a rozpatrzenie podania zajmuje nam niekiedy kilka dni. Równocześnie jednak widzę, że cały czas praca wre, a widzę, ponieważ sama spędzam w Dziekanacie dosyć dużo czasu. Osoby mające podstawy wiedzy z psychologii społecznej wiedzą, że taka rozbieżność nazywa się dysonansem poznawczym, a posiadająca go jednostka będzie najpewniej dążyć do jego zmniejszenia – albo sprowadzi swoje wyobrażenia do poziomu faktów, albo zacznie naciągać fakty, by odzwierciedliły wyobrażenia.

W moim osobistym dysonansie pomogła mi mgr Urszula Zwierz – wicedyrektor Centrum Technologii Informacyjnych – która przekazała mi dane dotyczące ilościowej skali aktywności DSM. Wybraliśmy czas gorący z tygodniem rozruchu, czyli miesiąc, liczony od 15 września do 15 października. W tym czasie pracownicy DSM (bez dziekanów):

  • odpowiedzieli na 4.837 maili (może i jest w tej liczbie kilka maili nie służbowych, ale jednak zdecydowana większość dotyczy spraw studentów; maile zliczyliśmy sobie sami)
  • wykonali 5.141 wywołania funkcji zarządzania podaniami studenckimi (czyli przekładając na nasze oznacza to drukowanie podania, wpisanie decyzji, ewentualnie przekazanie podania do właściwego asystenta)
  • dokonali 24.837 zmian danych w systemie ALBS (czyli w systemie zawierającym wszelkie Państwa edukacyjne dokonania)
  • zorganizowali 167 obron prac magisterskich (choć tu dopiero zaczynamy się rozkręcać)

Dzięki uprzejmości mgr Kamila Żaka, pracownika CTI otrzymałam dane szczegółowe dotyczące ALBS, które przedstawię w każdym możliwym drobiazgu, który on podał:

  • 7431 zmian w opłatach PLN i EUR, czyli wpisanie opłaty podstawowej, skasowanie opłaty, wpisanie opłaty za warunek, powtarzanie etc. Od razu uspokajam, że większość zdecydowana dotyczy jednak czesnego za studia niestacjonarne a nie masowo wystawianych warunków
  • 4536 zmian w semestrach (głównie wydanie decyzji)
  • 4156 zmian w decyzjach (głównie wydanie decyzji)
  • 3272 zmian w pracach dyplomowych (czyli rozliczanie tychże)
  • 2967 zmian w przedmiotach (oceny, punkty, itp.)
  • 1150 zmian w rodzajach płatności PLN i EUR
  • 510 zmian w deklaracjach przedmiotów u studentów
  • 176 wydanych dyplomów
  • 171 zmian w danych osobowych
  • 178 zmian w skreśleniach (głównie skreślenia lub wznowienia) +14 powiadomień o zamiarze
  • 133 – zmian w przedmiotach równoważnych (przyporządkowanie przedmiotów i ECTS do zrealizowanych poza SGH)
  • 87 – zmian kierunków
  • 59 – wydruków z ALBS z zadeklarowaną chęcią wysłania pocztą tradycyjną
  • 13 – zmian w ubezpieczeniach
  • 6 – wystawionych zwrotów PLN
  • 2 – wydane zaświadczenia do kredytu

Być może nie zawsze szybko każdemu zainteresowanemu odpowiadamy, ale jak widać z powyższych danych, naprawdę sporo ostatnio klikamy. Szczęśliwie czas burzy i naporu bardzo powoli i stopniowo zaczyna się kończyć, więc pewnie i my wkrótce zaczniemy wygrzebywać się ze stosów podań i rozliczeń, aby przejść do kolejnego etapu w cyklu każdego semestru, czyli skreśleń (o których wkrótce będzie okolicznościowy wpis).

(Visited 363 times, 1 visits today)
The following two tabs change content below.
prof. nadzw. dr hab., prodziekan Studium Magisterskiego SGH, pracownik Katedry Studiów Politycznych, Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH